Monday

Vulnerabilitatea Media

Mass media pare sa incerce sa impuna fraudarea alegeriilor ca tema de campanie. Indiferent daca vor reusi sau nu, acest demers este o greseala politica pentru ei — ei risca sa nu isi indeplineasca obiectivele politice si sa isi submineze capitalul politic pe viitor. Este simplu.
Intr-o perioada de maxima anxietate economica si sociala, omului simplu nu ii va pasa de Hayssam si nu ii va pasa nici de fraudarea alegeriilor, ci de criza economica, un fenomen care ii afecteaza omului in mod palpabil viata. Iar candidatul care va ataca credibil presa asupra modului in care se aleg subiectele de dezbatere publica va obtine un avantaj semnificativ in cursa electorala si va subordona massmedia pe termen mediu.

Un astfel de atac presupune doar schimbarea subiectului dintr-un interviu dinspre temele de furta alegeriile, tema Haysam, Mircea Basescu…. Cand un ziarist ar intreba despre fraudarea alegeriilor, candidatul ar trebui sa spuna ca aceasta discutie este doar o diversiune de la criza economica si ca el prefera sa discute metode de a scoate tara din criza si nu sa comenteze telenovele electorale. Nu conteaza daca subiectul conversatiei se va schimba, atata timp cat candidatul atinge acest punct, in ochii electoratului, televiziunea a fost ‘prinsa’ pe picior gresit si el a stralucit. Pentru efect, aceasta schimbare de subiect se poate face pe un ton mustrator, dar si idealist. Uitati o mostra de raspuns la orice intrebare idioata:

    Putem vorbi de Hayssam/autobuze electorale. Dar nu cred ca acest lucru ii intereseaza pe romani acum. Grijile lor sunt altele. Lor le este frica de criza economica, le este frica ca nu vor mai avea un loc de munca, le este frica ca preturiile vor creste, ca leul va scadea si ca vor ramane in toiul iernii fara bani. Putem sa ne pierdem in telenovela daca vreti, dar in acest context, acest lucru ar consta intr-o diversiune care nu ofera nici solutii pentru criza Romaniei si nici nu contribuie la o viata politica mai sanatoasa. Mai bine vorbim de criza economica. Dar ca sa iti raspund la intrebare, bla bla Haysam, bla bla Basescu e Hitler, bla bla bla. (bine aceasta parte poate fi schimbata si trebuie schimbata semnificativ, dar acest lucru este dincolo de scopul acestui post)

Candidatul cu cea mai buna sansa de a efectua o astfel de manevra este Crin Antonescu. Spun asta obiectiv, lasand simpatiile la o parte (tema anti-presa este un cliseu pentru Basescu, Geoana nu are credibilitate pe subiectul economic in urma guvernarii, Oprescu este prea neimportant). Un astfel de atac este o tactica buna pentru Antonescu din trei motive. In primul rand, atacand presa pe tema economica, Crin se prezinta ca fiind direct interesat de soarta alegatoriilor si isi creaza sansa de a prezenta solutiile sale. In al doilea rand, daca contracandidatii nu vor sarii in jocul criticii presei dupa cum este probabil, Crin ii contureaza indirect pe ceilalti ca fiind deconectati de public si ilegitimi, prezentandu-se ca vocea interesului omului de rand. In al treilea rand, tema anti-presa este populara in Romania. Aceasta a functionat pentru Basescu — dar Basescu nu a stiut sa isi joace jocul pana la capat — pentru ca atinge frica de propaganda si de cenzura lasata de memoria comunismului romaniilor cvasi-educati din mediul urban.

Hai Crin si consultantii dastapti ai PNL, loviti odata mingiile ridicate la fileu involuntar de adversarii politici.