Wednesday

Basescu - maseurul de orgoliu

Ieri, Traian Basescu a declarat la Radio Romania Actualitati ca romanii au un IQ peste media Europeana. Nu zau? As vrea sa vad si eu un studiu care indica acest lucru si mai ales metodologia cu care s-ar fi facut un astfel de studiu.
Sunt convins ca un astfel de studiu nu a fost intocmit de vreo universitate, think-thank sau agentie independenta din doua motive: un astfel de studiu ar costa foarte mult si, mai mult, nu l-ar comanda nimeni.

Pe mine ma stupefiaza cum acest masaj electoral prinde la public. Chiar suntem atat de prosti incat sa ne credem destepti? Daca masuram in mod obiectiv ‘desteptaciunea’ comuna a poporului am vedea cat de falsa este declaratia presedintelui. Oare daca eram asa destepti nu incheiam tranzitia in acelasi timp cu celelalte tari fost comuniste? Oare l-am mai face pe Becali erou national? Oare am mai fi votat aceeasi clasa politica?

Aceasta retorica este periculoasa pentru ca promoveaza hubrisul romanesc care inhiba orice incercare de a schimba ceva profund in aceasta tara. Daca ne consideram destepti ce motivatie am mai avea pentru a reforma sistemul educational? Mai mult, un astfel de mesaj electoral, ii aduce lui Traian Basescu un castig pe termen scurt, dar o pierdere pe termen lung. Daca Basescu va fi reales spunand ca noi suntem cei mai destepti, oare nu se leaga de maini si de picioare cand va incerca sa mai introduca vreo reforma in viitor? Mai este insa speranta, Traian Basescu poate sa nu faca din exceptionalismul de doi lei un mesaj central in campanie, lasand portita deschisa pentru reforma pentru mandatul urmator.