Wednesday

Crin Spre Cotroceni VI: Comunicare Vizuala

In decursul acestei serii de postari am tot vorbit despre imagini, atat la televizor si pe internet. Insa fara un design eficient materialele din posturiile anterioare, la fel si cele traditional grafice cum ar fi afisele, posterele si pliantele, sunt inutile. Asa ca voi dedica un post intreg comunicarii vizuale, un punct slab la toate campaniile politice din Romania.


Sa incepem. Comunicarea vizuala este … o forma de comunicare, un lucru ce inseamna ca cineva trimite un mesaj cuiva. Cum acel cineva trimite acest mesaj va depinde ceea ce acel ‘cuiva’ va pricepe sau daca acel ‘cuiva’ va crede ceea ce i se comunica. Pentru a comunica eficient vizual un material trebuie sa indeplineasca trei conditii: sa atraga atentia interlocutorului, sa formeze o conexiune cu privitorul si sa inspire incredere prin atentia la detalii si aspectul ingrijit. Iar pentru a infaptui cu succes aceste obiective, tie, creatorului de materiale vizuale, iti trebuie mai mult decat talent artistic; tu, creatorul trebuie sa iti stapanesti foarte bine mesajul pe care trebuie sa il comunici, trebuie sa iti cunosti foarte bine audienta si sa stapanesti ABCul designului grafic.

Imagine CrinO sa exemplific sfaramand ultimul poster electoral al lui Crin Antonescu (imaginea din stanga). Inainte de a citi mai departe, urmariti cu atentie cateva secunde posterul. Ce va spune acest poster? Mie imi spune cam asta: ‘Fat Frumos numit Crin Antonescu vrea sa fie presedinte din partea PNL; si, ca mai are un site, de unde, probabil pot sa cumpar camasa de pe el.’ Acest poster nu transmite nici un mesaj politic si nici nu imi spune nimic nou despre Crin. Da, stiu ca vrea sa fie presedinte — asta o stiu si toti alegatorii. Neavand mesaj politic, acest poster nu are de ce sa ma convinga — nu sunt o adolescenta instabila hormonal ca sa mor cand il vad pe Crin cu maneciile suflecate. Mai mult, cine se poate asocia cu omul din imagine, doar in baza portretului? Doar tinerii relaxati care isi permit camasi Nautica si blugi de la Bannana Republic…sa vedem cum ii scoala cineva pe aia in ziua votului. Pe cand cu o atitudine mai formala, Crin se ridica la nivelul astepariilor votantiilor despre un presedinte.

In sfarsit, ajung si la atentia la detaliu. Trei greseli elementare din start. In primul rand, nimic nu este aliniat cum trebuie — adresa siteului, sigla PNL si cuvantul ‘presedinte’ sunt aruncate la intamplare. In al doilea rand, sigla PNL este neclara din punct de vedere al rezolutiei. In al treilea rand, gradientul de sub ‘Crin Antonescu Presedinte’ este un plagiarism ieftin dupa siteul lui Obama. Este insa o diferent intre fundalul lui Crin si cel al lui Obama — cel al lui Crin este facut la o rezolutie si calitate mai mica pentru ca, evident le cade mana designeriilor sa astepte 30 de secunde mai mult pana se randeaza unul de calitate superioara in PhotoShop. Sa nu credeti ca acestea sunt singurele greseli (ex. fonturiile si dimensiuniile acestora). Mai sunt, dar nu vrea sa va plictisesc cu ele. Cu alte cuvinte, PNL a irosit probabil o mie de euro pe un poster pe care daca l-as fi prezentat la cursul de grafica din liceu nu as fi luat nota de trecere.

Ca sa fie bun posterul ar fi trebuit sa contina ar fi trebuit sa contina un mesaj politic clar cum ar fi ‘ordine si prosperitate’ sau orice combinatie de cuvinte care sa expuna temele campaniei. Mai mult, posterul trebuia sa accentueze acele mesaje —sau sa le adauge altele secundare complementare— si fara cuvinte. Da, am inteles, campania vrea sa arate cum Crin Antonescu este relaxat, stilat, inspirational si cu candoare — un mesaj bun dupa parerea mea. Acest mesaj poate fi transmis si foarte prezidential. Priviti la Obama (click). Sau priviti si la Crin: aici, aici si aici. In toate aceste poze a le lui Crin, daca ii scoti sacoul si cravata si ii sufleci maneciile de la camsa, obtii acelasi mesaj ca din posterul de mai sus, dar intr-un mod mai formal, prezidential si care nu incearca sa iti vinda pantaloni.

Iar pentru ca posterul sa fie convingator, ar mai fi fost nevoie de un design mai matur. Fara elemente de design aruncate la intamplare, fara fonturi multe si alese la intamplare si creat la o calitate superioara a imaginii. Pentru a infaptui aceste lucruri, designerul trebuie sa aiba in vedere ABCul creatiei grafice: Adancime, Balans si Contrast. Dragi PNListi din varful campaniei, cand mai primiti un astfel de poster, cereti-le creatoriilor sa va explice cum au folosit aceste elemente teoretice. Daca se balbaie, puteti arunca la gunoi posterul si ar trebui sa ii dati afara pe creatorii vostrii grafici. Oricum trebuia sa faceti asta dupa europarlamentare.